MINUN TARINA-MIN HISTORIA

Rustic Beach Path

Olen käynyt MediYogassa muutaman vuoden ja se auttaa rauhoittamaan helposti ylivirittynyttä hermostoani ja stressiä sekä pitää krooniset alaselkäkivut kurissa. Huomaan kehossani heti, jos viikottainen tunti jää jostain syystä väliin.

-nainen +50v.

Minulle medijooga merkitsee viikon luksusaikaa. Sen jälkeen loppupäivän useasti vain nautin olemassaolosta. Selkäni ja mielenrauhani myös kiittävät.

-naishenkilö, 75 v.

Foggy Pier


Kokemuksia MediYogan vaikutuksista sydämen eteisvärinäsairauteen


29.8.2016


Sain ensimmäisen sydämen rytmihäiriökohtauksen 16 vuotta sitten. Marian sairaalan poliklinikalla se loppui itsestään muutaman tunnin levon jälkeen. Sen jälkeen kohtauksittaisia rytmihäiriötä oli muutaman vuoden ajan noin kerran kuukaudessa. Kardiologi määritteli vaivan eteisvärinäksi/eteislepatukseksi.


Lääkitys täsmentyi ja kohtausten määrä väheni. Lopulta kohtauksia ei enää juuri ollut. Pari vuotta sitten kohtauksia alkoi taas tulla. Lääkitystä olisi pitänyt tehostaa, mutta se ei ollut kohdallani mahdollista. Tauti oli etenemässä ja voi johtaa pysyvään eteisvärinään.


Eräs ystäväni, joka tuntee sairauteni, oli kuullut, että MediYogasta saattaisi olla minulle apua ja antoi minulle viime syksynä syntymäpävälahjaksi muutamia MediYoga tunteja Ockrassa.  Koin oppimani niin hyödylliseksi, että jatkan edelleen MediYoga-harjoituksia.


MediYoga on monin tavoin hyödyllistä. Minulle sen hyvät vaikutukset rytmihäiriövaivojen torjunnassa ovat erityisen tärkeitä.


Olen tehnyt seuraavia havaintoja.

Alkamassa olevan rytmihäiriön yleensä huomaa hieman ennen kuin se todella alkaa. Tällaisessa tilanteessa aloitan MediYogaan kuuluvan syvähengityksen. Usein rytmihäiriö pysähtyy alkuunsa jo noin kymmenen hengityksen aikana. Pulssi tulee tasaiseksi, on voimakas ja kohtaus jää tulematta.

Mikäli rytmihäiriö kuitenkin pääsee päälle, parantaa syvähengitys kuitenkin elämisen laatua kohtauksen aikana. On rauhallisempi ja muutenkin parempi olo. On mahdollista, että kohtauksen kesto myös vähän lyhenee.  


MediYogan vaikutuksista sydämen rytmihäiriöihin on Ruotsissa tehty useita tieteellisiä tutkimuksia. Tiivistelmä yhdestä viimeisimmistä löytyy seuraavasta www-osoitteesta:


http://cnu.sagepub.com/content/early/2016/03/08/1474515116637734.abstract



Juhani, 70v.

Sandy Beach

Olen 59-vuotias nainen ja harrastanut mediyogaa reilun vuoden.


Kiinnostukseni syttyi jo ensimmäisellä tunnilla, jonne saavuin ystävättäreni suosituksesta. Itse asiassa olin liikkeellä etsimässä tyttäreni MS-tautiin helpottavaa ja tukevaa hoitoa.
Kuultuani mediyogan teoriaa halusin oppia erilaisia liikkeitä ja ennen kaikkea hengitystä.

Kävin tunneilla ensin satunnaisesti, mutta viime syksynä päätin ottaa mediyogan viikottaiseksi ilokseni. Erilaiset hengitystä tukevat harjoitteet ja varsinkin selkärankaa hellivät liikkeet ovat mieluisia. Olen huomannut, että oppimani hengitykset helpottavat oloa tiukoissa stressitilanteissa ja nopeuttavat palautumista hektisestä päivästä. Rankani liikkuvuus on parantunut, eivätkä niska- ja hartiakivut ole enää vaivanneet. Lyhyet meditaatiojaksot antavat myös paljon.

Mediyogatuntien jälkeen olo on levollinen ja seesteinen. Pienessä ryhmässä on turvallista ja tuttua rauhoittua ja keskittyä omaan
itseen. Voin suositella kaikille tätä harrastusta. Se ei vaadi suuria ponnisteluja, mutta antaa yllättävän monipuolisesti hyvän olon ja lisää positiivisuutta elämään.

 
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now